Mémé.

Vrouwendag.

Vandaag staat volledig in teken van mijn Mémé.

Zij kreeg nooit de kans om haar intelligentie te laten ontwikkelen op school of universiteit.

Voor haar was het elke dag de was en de plas, in een nieuw huwelijk met een weduwenaar. Pépé had al 2 kinderen, zij kreeg er nog 6.

Mijn moeder en vader spraken altijd over Mémé als een uitzonderlijk iemand. Hoe slim en ambitieus ze was, maar hoe weinig kansen ze maar kreeg.

Ze vroeg me altijd hoe het ging op school. Nu ik zelf volwassen ben en diploma’s op zak heb, snap ik pas de omvang van die vraag.

De trots in haar ogen was onbeschrijflijk. De zachtheid, ook. Haar was het niet gelukt, maar de nieuwste generatie wel. Ze was niet bitter.

Ze was alleen maar hoopvol. Dat uit die 6 kinderen mijn vader was ontsproten en wat later dan weer ik, een meisje met kansen, met toekomst.

Ontroerend en verbazingwekkend vind ik dat. Je hele leven opofferen voor het gezinsleven en toch het geluk kunnen voelen voor iemand anders.

De basis voor mijn liefde voor andere vrouwen werd zeker mede door Mémé gelegd. Jaloezie, afgunst, bitterheid, haat… Die woorden kende ze niet.

Mémé kon alleen maar hoopvol zijn. Voor de toekomst. En op diezelfde manier ben ik hoopvol vandaag.

En draag ik de liefde uit die Mémé me heeft meegegeven. De liefde, het doorzettingsvermogen, de vergeving, de verbintenis.

Iemand die vraagt “Vrouwendag, is dat nodig?” zou ik graag 5 minuten met Mémé geven. Voor de harde waarheid, maar ook de zachte omhelzing.

Kijk eens Mémé, waar ik gekomen ben. Waar wij allemaal gekomen zijn. Wat er nog te doen valt, maar hoe sterk we ons voelen. Kijk maar.

Dikke kus, Mémé. Vandaag voelen miljoenen vrouwen die liefde en hoop die jij ooit voelde.

2 thoughts on “Mémé.

Leave a Reply

