Water vol hoop en afscheid.

ap215254814839

Mijn vingers bloeden. Rood en vlees en vuil. Ik herinner me niet meer hoe het voelt om je warme hand in de mijne te voelen, Amir. Ongeschonden, jij en ik. Je handen waren troost, elke ochtend toen ik de moed niet vond om op te staan en elke avond, toen ik te bang was om te gaan slapen. We hadden deze tocht samen moeten maken. Onverschrokken, jij en ik.
Ik grijp de prikkeldraad steviger vast, voel het ijzer dieper in m’n vingers glijden. Ik moet hier doorheen, want hoeveel pijn het ook doet, niets kan me ooit zo verscheuren als het moment dat ik zonder jou verder moest. Ik wou het niet geloven, je gezicht voor eeuwig de bodem van de oceaan afspeurend. De zon viel op de achterkant van je hoofd, die zo rustig boven het wateroppervlak bleef dobberen. Ik hoop dat je het kon voelen, die warmte. Ik hoop dat je weet dat ik nog naar je ben proberen toe zwemmen, maar mijn armen hadden nooit de kracht van die van jou. Nochtans ben ik het nu die nog steeds ademt. Niets behoort nog tot de logica van het leven. De dood niet meer dan willekeurige razernij vermomd in rubber, kapseizen en oceaan. Ik adem nu voor ons allebei. En onze ongeboren zoon. Het troost me te weten, dat hij het bloed aan mijn vingers nog niet kan zien. Dat hij jou niet zag sterven daar in dat water vol hoop en afscheid. Ik heb jouw troost met me meegenomen. Een stukje van mijn liefde laat ik voor altijd bij jou.
Mijn armen bloeden. Ik heb me doorheen de muur van scherp heen getrokken. Ik ben aan de overkant, opnieuw een nieuwe overkant, en leg m’n besmeurde handen op m’n bolle buik. Onze kleine jongen slaapt, maar niet zolang meer als jij, Amir.

Leave a Reply

