Het veelbelovende loslaten.

Er lag niets tastbaar om me heen. M’n handen grepen rusteloos door de zoete avondlucht. De kleur van suikerspin aan de hemel. Kon ik me maar aan iets vasthouden. Aan iets optrekken. Jouw handen voelen in de mijne.

De spieren in m’n armen lieten het zeurend afweten. Genoeg voor vandaag. Ik protesteerde luidkeels, tegen m’n eigen lichaam, want wat als vandaag nooit nog morgen werd. Maar m’n huid en vlees lieten zich ongehoorzaam tegen de bodem vallen, wilden zich versmelten met de koele ondergrond. M’n beenderen fluisterden, stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren.

Ik geloof niet dat ik sindsdien de dagen heb geteld. Ik herinner me ochtenden vol regendruppels, maar ook zwoele avonden en druilerige namiddagen. Mijn slapende vlees dat het verschil niet meer kon voelen tussen warm en koud. Mocht ik nog één maal m’n handen naar m’n gezicht kunnen brengen, dan zou ik kunnen voelen of er reeds rimpels op m’n ooit zo jeugdige huid kronkelden.

Mocht ik nog één maal jouw handen naar m’n mond kunnen brengen… Ik kuste je handpalmen eindeloos. De handen die me zoveel hadden gegeven. Wat mis ik de manier waarop zij me perfect omsloten. Alsof m’n lichaam zonder jouw vingerafdrukken geen identiteit op zichzelf vormde. Je boetseerde de liefde vanuit mijn huid. Met zorgvuldige strelingen en het fijnzinnig samenknijpen van m’n flinterdunne ziel die voor het rapen viel.

Zou je ondertussen ook oud geworden zijn? Of lag je dode lichaam net als het mijne te wachten tot je wakkere ziel het zou verlaten?

Soms wil ik het wel. Het veelbelovende loslaten. Maar wat als je me dan niet meer kan vinden? Dat jaagt me meer schrik aan dan de dood. Dus laat ik de dood nog maar even wachten. Misschien vergeet die me zelfs. Als jij me maar nooit vergeet.

Het wachten is een deel van me geworden. Zielenrust, dat kan jij me geven. M’n lief, kom me zoeken, kom me halen. De suikerzoete hemel daarboven wacht op ons. Tot stof zal onze liefde nooit vergaan.

Leave a Reply

