Het zwakke vlees.

“Het wordt donker,” fluisterde hij.
Ik liet me zacht tegen hem aanvallen, alsof m’n benen het gewicht van de mededeling niet konden dragen. Het wordt donker en zometeen ben ik weer alleen.
“Ik breng je naar huis,” z’n stem klonk nu iets verder weg dan voordien.
Maar ik voel me alleen thuis bij jou, wou ik zeggen, maar m’n lippen weigerden koppig elke beweging die mijn hersenen ze doorseinden. Ik vroeg me af of m’n lichaam misschien langzaamaan aan het verstenen was. Misschien sloop de koele liefde na een tijdje wel binnen in je aderen, je spieren, je brein, waardoor alles zou gaan samenkoeken, tot je hard was als steen. Ik zou niet meer kapot te krijgen zijn. Maar ik zou ook niet meer in staat zijn de liefde te voelen die al de schade had aangericht.
Ik drukte m’n droge lippen tegen een plekje ruwe huid op z’n schouder. Twee beschadigde oppervlakken die elkaar vinden, het was als sinistere romantiek.
“Kom je morgen wel terug?” hoorde ik mezelf zeggen. Het verbaasde me, ik dacht niet dat ik de kleine sprankeltjes hoop die nog ergens in me huisden nog naar buiten kon stuwen.
“Wil je dat?” zei hij.
Ik proefde nu de smaak van z’n poriën op m’n tong, en zocht naar een antwoord terwijl hij z’n handen in m’n haren verstrengelde. Hij hield er zo van als ik hem op dat plekje kuste.
Ik wilde nee zeggen, maar ik bewoog m’n hoofd op en neer, waaruit hij een “ja” kon opmaken. M’n lichaam had zich definitief van mijn wil afgesneden en handelde uit puur zelfbelang. Ik zocht z’n mond met de mijne en vervloekte wat mijn grootvader zo vaak het zwakke vlees had genoemd.
We kusten. Niet lang, maar net innig genoeg om m’n verlangen terug aan te wakkeren. Ik hoorde hem zeggen “dan zie ik je morgen,” terwijl ik wist dat hij voor weken zou verdwijnen, zonder één enkel woord. Het was moordend.
“Het wordt nu echt donker,” zei hij en hij keek om zich heen.
In m’n hart, dacht ik erbij.

Leave a Reply

